Opracowała: Urszula Kućmierczyk

Bibliografia:

www.promocjazdrowia.wsse.katowice.pl

 

www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/

 

www.aktywniepozdrowie.pl/ 

 

Jarosz M.: Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące

zdrowego stylu życia. IŻŻ, Warszawa, 2008.

 

 

UWAGA!!!!

 

Ogranicz cukier!!!

– podczas trawienia cukru zużywane są znaczące ilości składników mineralnych

i witamin. Nadmierne spożycie cukrów prostych może prowadzić do otyłości.

Biały cukier stosowany do przygotowania deserów można zamienić

na cukier trzcinowy, melasę lub miód lub podawać owoce świeże i suszone.

 

Ogranicz sól!!!

– dzienna dawka soli nie powinna przekraczać 6 gramów, czyli jednej płaskiej

łyżeczki od herbaty.

Ogranicz wędliny i sery żółte, które są obciążone znaczną ilością soli.

 

Zamień

kostki rosołowe, wegety, produkty zawierające sól i wzmacniacze smaku,

np. glutaminian sodu,

Na zioła:

tymianek, bazylię, oregano, kminek, majeranek, pieprz, czosnek, estragon

 

1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie

 

 

2. Bądź codziennie aktywny fizycznie - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.

 

 

3. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy.

 

 

4. Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery.

 

 

5. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych.

 

 

6. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce.

 

 

7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.

 

 

8. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów

 

 

9. Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.

 

 

10. Pij codziennie odpowiednią ilość wody.

 

 

Zasady zdrowego żywienia dzieci i młodzieży

 

Pamiętaj!

 

Prawidłowe żywienie jest podstawą zdrowia każdego

z nas, zwłaszcza dzieci i młodzieży, u których zachodzą

intensywne procesy wzrastania i dojrzewania.

Jeśli od najmłodszych lat dzieci nauczą się wybierać

odpowiednie produkty, to zapewnią sobie zdrowie

w przyszłości.

 

Prawidłowe żywienie należy do najważniejszych czynników wpływających korzystnie na stan zdrowia dziecka

oraz jego zdolność do uczenia się, aktywność ruchową, samopoczucie i stan emocjonalny.

 

Na co zatem należy zwrócić uwagę, aby zapewnić dziecku prawidłowy rozwój i zdrowie?

 

Główną zasadą racjonalnego żywienia jest, aby każdy posiłek tj. śniadanie, obiad i kolacja, zawierał produkty

będące źródłem pełnowartościowego białka (mleko i jego przetwory, mięso i wędliny, jaja, ryby) oraz aby był

wzbogacony warzywami i owocami, które są dla organizmu przebogatym źródłem naturalnych witamin

i składników mineralnych.

 

Zalecane proporcje spożycia różnych produktów przedstawione zostały w piramidzie zdrowego żywienia.

 

Racjonalne żywienie dzieci i młodzieży gwarancją ich zdrowia

 

Nieprawidłowe żywienie, mała aktywność fizyczna oraz  nadwaga i otyłość są powodem

dramatycznych  konsekwencji dla rozwoju psychofizycznego dzieci  i młodzieży oraz

powodem wielu chorób w wieku dorosłym  (cukrzyca, choroby układu krążenia,

nowotwory złośliwe,  osteoporoza).

 

Poważnym problemem zdrowotnym, zwłaszcza w ciągu ostatniego trzydziestolecia,

stała się nadwaga i otyłość w wieku dziecięcym. Co piąte europejskie dziecko ma

nadwagę lub jest otyłe, a co roku przybywa około 400 000 nowych przypadków

nadwagi i otyłości dziecięcej.

 

Podobny wniosek można wyciągnąć, analizując polskie dane epidemiologiczne,

które wskazują na znaczne zwiększenie w ostatniej dekadzie odsetka dzieci mających

nadwagę i otyłość.